Loading...
Hoe zit dat nou precies?2018-12-27T21:15:17+00:00
Eerst rijden jullie met blauwe lampen en sirenes, en dan gaan ze uit?2019-01-06T14:46:17+00:00

Als de alarmcentrale een melding binnenkrijgt, bepaalt de centralist wat voor prioriteit deze melding krijgt. Gevaar voor mens of dier en zien we vlammen bij een woning? Dan is het Prio 1 (P1). Dan is het gaan met blauw-blauw (sirenes en zwaailichten). Maar ook een brandmelder die doorgeschakeld is naar de alarm centrale en waarbij de centralist geen contact krijgt, is een P1. Dat zijn OMS (openbaar Meldsysteem) meldingen.  Wat je wel eens ziet is dat er een P1 melding binnenkomt vanuit een OMS en dat de centralist, als wij al aan het rijden zijn, ineens contact krijgt en dat het loos alarm is. Dan gaan onze lampen en sirenes uit, en rijden we met gepaste spoed of terug naar de kazerne, of even richting het adres om te kijken of er echt niets is.

Andere meldingen zijn bijvoorbeeld P2 meldingen en soms P3. P2 meldingen vragen gepaste spoed. Denk aan een ondergrondse container waar rook uit komt en waarbij er niet direct gevaar is voor de omwonenden.

Zwaailicht en sirene geven bepaalde privileges. Hiermee bedoelen we dat we door rood mogen rijden en harder dan toegestane snelheid. Laten we een ding duidelijk maken, dit is niet onbeperkt. Onze chauffeurs zijn er op getraind op een verantwoordelijk manier te rijden. Door rood rijden is strikt op gepaste snelheid (die aanzienlijk lager ligt dan de toegestane snelheid). De chauffeur moet duidelijk zien dat hij/zij voorrang krijgt en dat de mede verkeersdeelnemers de brandweerwagen ook hebben gezien. Daarnaast mag een brandweerauto van ons formaat, maar harder dan 20 km t.o.v. de toegestane snelheid. Vergeet niet dat we het hier over een vrachtwagen hebben met een totaal gewicht van 18 ton.

Er is brand vlak bij jullie kazerne, maar jullie komen niet?2019-01-06T14:32:36+00:00

Als post die volledig uit vrijwilligers bestaat, zijn wij niet 24/7 in dienst. Wij zijn in dienst elke avond van 1800 uur tot 0600 de volgende ochtend, en van vrijdagavond 1800 uur tot maandagmorgen 0600 uur.

Wij zijn allemaal vrijwilligers. Zodra de pieper gaat laten de mensen van de dienstdoende ploeg alles vallen waar ze op dat moment mee bezig zijn binnen het verzorgingsgebied. Iedereen die onderweg is dient natuurlijk veilig aan te komen bij de brandweerpost en zich daarbij aan de verkeersregels te houden. ‘s Nachts hebben we minder verkeer (maar moeten wij ons nog wel even aankleden als we uit bed komen).

Waarom zijn jullie er bij een reanimatie soms ook?2019-01-06T14:23:10+00:00

Bij een reanimatie (of een AED uitruk zoals wij dat noemen) wordt uiteraard de ambulance gealarmeerd. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat de wettelijk bepaalde aanrijdtijd voor een ambulance 15 minuten is. Vergeet niet dat de ambulances van de Ravu natuurlijk een groot gebied moeten bedienen. Het kan dus zijn dat er op het moment dat er een reanimatie melding binnenkomt vanuit ons verzorgingsgebied, er geen ambulance op de post staat. Daarom is in 2016/2017 besloten om de Brandweer mee te alarmeren. De brandweer heeft immers een kortere aanrijdtijd en er zijn meer brandweerposten dan ambulance posten.

Hoe gaat zo’n alarmering? Als er een melding binnenkomt bij de alarmcentrale en er is niet direct een ambulance beschikbaar (dat kan ook betekenen dat deze onderweg is naar het ziekenhuis of net retour gaat), krijgt de dienstdoende post een korpsmelding op AED (de politie wordt ook gealarmeerd). Dat betekent dat iedereen die een pieper aan heeft staan, een melding krijgt. Onze collega’s kijken waar deze melding is en, waar mogelijk, gaan ze direct naar de incident locatie toe om te starten met de reanimatie. Weten ze niet precies waar het is of is het huisnummer niet bekend (door de AVG worden huisnummers niet meer meegestuurd op onze piepers) dan gaan ze naar de kazerne. Bij drie mensen aanwezig (chauffeur en manschappen), gaan we rijden met onze AED tas.

Als wij als eerste aankomen, starten we direct met de reanimatie, sluiten de AED aan en doen waar wij voor getraind zijn. Als de ambulance ter plaatse komt, volgen wij hun instructies op en waar nodig assisteren wij verder om ervoor te zorgen dat het slachtoffer zo snel mogelijk vervoerd kan worden naar het ziekenhuis.

Een reanimatie is altijd pittig, zeker voor de mensen die de daadwerkelijke reanimatie aan het doen zijn. Vanuit de brandweer krijgen wij ondersteuning indien gewenst. Omstanders hebben deze ondersteuning niet. Heb je een reanimatie meegemaakt en weet je niet wat je met je onbehagelijke gevoel moet doen, neem dan contact op met de huisarts, die kan je verder helpen met mentale ondersteuning.

Wat gebeurt er als ik 1-1-2 bel?2018-12-27T21:48:06+00:00

Als je 1-1-2 belt, krijg je direct de vraag welke hulpdiensten je nodig hebt en in welke plaats. Hier in de regio Amersfoort kom je uiteindelijk in contact met de alarm centrale van de Veiligheids Regio Utrecht. Hier volgen een aantal belangrijk tips:

  • Blijf rustig! Hoe moeilijk dat soms ook is, rust en kalmte zorgt ervoor dat je goed de informatie door kunt geven die essentieel is voor de alarm centrale
  • Luister goed naar de centralist van de alarm centrale en volg haar/zijn instructies goed op
  • Geef duidelijk aan wat het adres is van het incident. Het gebeurt nog te vaak dat melders hun eigen adres doorgeven en dan rijden wij verkeerd. Indien je het adres niet weet, geef herkenningspunten aan van waar je je bevindt. De centralisten zijn erg kundig en creatief en weten vaak meer van de omgeving dan wij denken. De centralisten zijn ook in staat via een SMS uiteindelijk jouw GPS locatie te herleiden (dat kan natuurlijk alleen met jouw toestemming).
  • Omschrijf duidelijk wat je ziet en geef antwoorden op de vragen van de centralist. Zijn er nog mensen binnen? Zie je rook? Wat is de kleur van de rook? Zie je ook vlammen?
  • Afhankelijk van het incident en hoe druk het is op de alarm centrale, probeert de centralist het gesprek zo kort mogelijk te houden. Door de zenuwen komt het wel eens voor dat een melder allerlei details wil vertellen waarom hij of zij het gevoel had om te bellen. Begrijpelijk, maar de centralist moet aan het werk.
  • Blijf bij het incident om de hulpdiensten op te vangen (behalve als je natuurlijk zelf in gevaar bent, dan ga je naar een veilig gebied).
  • Blijf rustig, de hulpdiensten zijn onderweg. Dag en nacht!
Wanneer bel ik nou 1-1-2?2018-12-27T21:35:35+00:00

In elke situatie waarvan je denkt dat mens of dier in nood is, maar ook als er sprake is van brand, een ongeval, als je rook uit een woning/gebouw ziet komen, vlammen uit een schoorsteen, of zelfs als je een brandalarm hoort in een woning en je vertrouwd het niet. Allemaal redenen om 1-1-2 te bellen.

Bedenk altijd wel wat je zelf kunt doen. Vaak doet een emmer water bij iets wat buiten op straat brand al wonderen, maar veiligheid voor alles; dus als je het niet vertrouwt of twijfelt: 112 bellen!

Kan iedereen bij de brandweer?2019-02-01T11:00:09+00:00

Feitelijk wel. Er zijn een aantal wettelijk gestelde randvoorwaarden; Je moet ouder zijn dan 18 jaar, gezond zijn van lichaam en geest, de Nederlandse nationaliteit bezitten, in staat zijn om een verklaring omtrent gedrag te overhandigen, en….natuurlijk binnen een bepaalde tijd op de brandweerkazerne kunnen zijn. Man, vrouw, gender-neutraal, alles is welkom! Naast deze randvoorwaarden zul je diverse gesprekken voeren met eigen mensen van de post. Daarna zal een fysieke keuring plus assessment plaatsvinden om te kijken of je geschikt bent.

Op dit moment is er bij ons een wachtlijst. Laat dat geen belemmering zijn om je op te geven. Opgeven als vrijwilliger kun je doen via onderstaande knop. Een van onze mensen zal dan contact met je opnemen om je meer uit te leggen over het vervolg.

Vrijwilliger worden